حسانين, ., بغدادي, ., قاسم, . (2021). Architectural Education and Recruitment Requirements Case Study: Department of Architecture Engineering at Al-Azhar University التعليم المعمارى ومتطلبات التوظيف دراسة حالة قسم هندسة العمارة بجامعة الازهر. JES. Journal of Engineering Sciences, 49(No 3), 248-276. doi: 10.21608/jesaun.2021.67957.1040
عماد محمد حسانين; مصطفى بغدادي; مجدي قاسم. "Architectural Education and Recruitment Requirements Case Study: Department of Architecture Engineering at Al-Azhar University التعليم المعمارى ومتطلبات التوظيف دراسة حالة قسم هندسة العمارة بجامعة الازهر". JES. Journal of Engineering Sciences, 49, No 3, 2021, 248-276. doi: 10.21608/jesaun.2021.67957.1040
حسانين, ., بغدادي, ., قاسم, . (2021). 'Architectural Education and Recruitment Requirements Case Study: Department of Architecture Engineering at Al-Azhar University التعليم المعمارى ومتطلبات التوظيف دراسة حالة قسم هندسة العمارة بجامعة الازهر', JES. Journal of Engineering Sciences, 49(No 3), pp. 248-276. doi: 10.21608/jesaun.2021.67957.1040
حسانين, ., بغدادي, ., قاسم, . Architectural Education and Recruitment Requirements Case Study: Department of Architecture Engineering at Al-Azhar University التعليم المعمارى ومتطلبات التوظيف دراسة حالة قسم هندسة العمارة بجامعة الازهر. JES. Journal of Engineering Sciences, 2021; 49(No 3): 248-276. doi: 10.21608/jesaun.2021.67957.1040
Architectural Education and Recruitment Requirements Case Study: Department of Architecture Engineering at Al-Azhar University التعليم المعمارى ومتطلبات التوظيف دراسة حالة قسم هندسة العمارة بجامعة الازهر
1Department of Architecture, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Qena, Egypt
2قسم العمارة کلية الهندسة جامعة الازهر - القاهرة
Abstract
The concept of developing professions in society begins with the development of education, and to bring its outputs in line with the changes in the labour market, and the requirements of the labor market have become significant pressures, as the preparation and qualification of graduates in various branches of science and knowledge has become an important requirement for all the professional areas necessary for the labour market, and architectural education is affected as one of the academic and vocational education programs with these changes and developments, where the architectural labour market suffers from the inappropriateness of the architecture graduate in the engineering faculties for his functional Requirements; This paper aims to develop architectural education courses in the Department of Architecture at Al-Azhar University to suit the functional Requirements, so the research conducted a field study (job description form) to account for the functional Requirements of the architecture profession by identifying the career tasks of the architect in Egypt and the knowledge and skills required by using the "DACUM" methodology, and then developing and designing the educational objectives That the graduate needs to qualify for the labor market, the research concluded a series of results to contribute to the development of architectural education courses at Al-Azhar University, in addition to a set of recommendations that can promote architectural education. يبدأ مفهوم تطوير المهن في المجتمع بتطوير التعليم، وجعل مخرجاته تتواکب مع متغيرات سوق العمل، وقد أصبحت متطلبات سوق العمل تشکل ضغوطاً لا يستهان بها، إذ أن إعداد وتأهيل الخريجين في شتى فروع العلم والمعرفة بات مطلباً هاماً لکل المجالات المهنية اللازمة لسوق العمل، ويتأثر التعليم المعماري کأحد برامج التعليم الأکاديمية والمهنية بتلک التغيرات والمستجدات، حيث يعاني سوق العمل المعماري من عدم ملاءمة خريج العمارة بکليات الهندسة للاحتياجات الوظيفية له؛ لذا کان من الضروري دراسة الاحتياجات الوظيفية لسوق العمل المعماري، وتهدف هذه الورقة البحثية إلى تطوير مقررات التعليم المعماري بقسم هندسة العمارة جامعة الأزهر لتتلاءم مع الاحتياجات الوظيفية، لذا قام البحث بعمل دراسة ميدانية (استمارة توصيف وظيفي) لحصر الاحتياجات الوظيفية لمهنة العمارة من خلال التعرف على المهام الوظيفية للمهندس المعماري بمصر وما تتطلبها هذه المهام من معارف ومهارات باستخدام منهجية الديکام "DACUM"، ثم استنباط وتصميم الأهداف التعليمية التي يحتاج إليها الخريج لتأهيله لسوق العمل، وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج للإسهام في تطوير مقررات التعليم المعماري بجامعة الأزهر، بالإضافة إلى مجموعة من التوصيات والتي يمکن أن تعزز التعليم المعماري.
[1]. مها احمد صبري ، "متطلبات سوق العمل العمارية من العمالة الفنية في مجال الانشاءات المعمارية"، دراسات تربوية واجتماعية، المجلد التاسع عشر العدد الثالث. کلية التربية - جامعة حلوان، 2013م.
[2]. وداد عبدالسميع إسماعيل ، "الفصل السابع: الديکام"، جامعة الملک عبد العزيز. جدة، المملکة العربية السعودية www.kau.edu.sa › Files › Subjects
[3]. وزارة العمل والتأهيل، مرکز ضمان الجودة و المعايرة المهنية، الجمهورية الليبية، 2021م https://qacc.ly/
[4]. بسام سمير،"دراسة إمکانية تطبيق آلية الديکام في تنمية الموارد البشرية في شرکات السياحة المصرية"، کلية السياحة والفنادق، جامعة مدينة السادات، 2015
[5]. أحمد إسماعيل، محمد مصطفي،"تطوير برامج اقسام العمارة والتخطيط في مصر وفقا لاتجاهات التنمية العمرانية المستدامة"، المجلد الثالث والاربعون، الجزء الثاني، مجلة العلوم البيئية معهد الدراسات والبحوث البيئية، جامعة عين شمس، 2018م.