Nofal, S., Ahmed, M., Mahrous, E., Salah, K. (2021). Developing a Method for Embodying Interactive Elements in the Interior Design of Kindergarten Buildings تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية. JES. Journal of Engineering Sciences, 49(No 6), 871-911. doi: 10.21608/jesaun.2021.89593.1068
Sٍeham Nofal; Mostafa Ahmed; Essam Mahrous; Khaled Salah. "Developing a Method for Embodying Interactive Elements in the Interior Design of Kindergarten Buildings تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية". JES. Journal of Engineering Sciences, 49, No 6, 2021, 871-911. doi: 10.21608/jesaun.2021.89593.1068
Nofal, S., Ahmed, M., Mahrous, E., Salah, K. (2021). 'Developing a Method for Embodying Interactive Elements in the Interior Design of Kindergarten Buildings تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية', JES. Journal of Engineering Sciences, 49(No 6), pp. 871-911. doi: 10.21608/jesaun.2021.89593.1068
Nofal, S., Ahmed, M., Mahrous, E., Salah, K. Developing a Method for Embodying Interactive Elements in the Interior Design of Kindergarten Buildings تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية. JES. Journal of Engineering Sciences, 2021; 49(No 6): 871-911. doi: 10.21608/jesaun.2021.89593.1068
Developing a Method for Embodying Interactive Elements in the Interior Design of Kindergarten Buildings تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية
Architectural Engineering Department, Faculty of Engineering, Assiut University, Assiut, Egypt
Abstract
Considering the current technological and scientific development, many global models have recently adopted using interactive interior design for children, which contribute in achieving functional and aesthetical goals. The main problem of this paper is the lack of design methods and tools that help the designer to deal with interactive elements in improving kindergarten interior design to achieve targeted skills. So, the main aim of the paper is to develop a design method to improve the interior design of kindergarten buildings using interactive elements. To achieve the goal of the research, the descriptive analytical approach was used in describing and analyzing the basic activities targeted in kindergarten buildings, analyzing the previous design methods, then the deductive approach in developing the design process as well as the various tools that the designer needs it when working with it according to the adopted vision. The conclusion of the paper is confirming the possibility of developing design process and its tools - to be able to use in producing kindergarten interactive interior design to achieve targeted skills - by presenting a developed design method with its necessary tools to include interactive elements in the interior design of kindergarten buildings. The research concluded by addressing the main results of the study with some recommendations for the interior designer, kindergarten-related agencies, and research agencies.
في ظل ما تشهده البشرية من تطور تقني وعلمي، فقد تبنت العديد من النماذج العالمية في الآونة الأخيرة فکرة التصميم الداخلي التفاعلي للفراغات المختصة بالأطفال، وذلک لما تسهم به الخصائص التفاعلية لعناصر التصميم الداخلي من قيمة تساعد في تحقيق أهدافها الوظيفية والجمالية. تتمثل مشکلة هذه الورقة البحثية في عدم وجود منهج تصميمي لتحسين رياض الأطفال بتضمين الأساليب والعناصر التفاعلية في التصميم الداخلي لفراغاتها الداخلية والتي يمکن أن تساهم في تحقيق المهارات المستهدفة من هذه البيئة، لذا فأن الهدف الرئيسي للورقة البحثية هو تطوير منهج تصميمي لتحسين التصميم الداخلي لمباني رياض الأطفال باستخدام العناصر التفاعلية، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في وصف وتحليل الأنشطة الأساسية المستهدفة من البيئة الداخلية لمباني رياض الأطفال، وفي تحليل مناهج التصميم السابقة، ثم المنهج الاستنباطي في تطوير منهج العملية التصميمية وفقاً للرؤية المتبناة والأدوات المختلفة التي يحتاجها المصمم عند العمل بها. وقد خلصت الورقة البحثية إلى إمکانية تطوير العملية التصميمية وأدواتها لتصبح قادرة علي تقديم تصميم داخلي تفاعلي يساعد على تطوير وتحسين البيئة الداخلية لرياض الأطفال ليحقق المهارات المستهدفة منه من خلال تقديم تطوير مقترح للعملية التصميمية والأدوات اللازمة لتضمين العناصر التفاعلية في التصميم الداخلي لرياض الأطفال. واختتم البحث بأهم النتائج وبعض التوصيات للمصمم الداخلي والجهات ذات الصلة برياض الأطفال والجهات البحثية.