Zaki, O., Derbala, S., Elagami, M. (2024). Mosque Architecture Between Materialism and Spirituality - an Analytical Study عمارة المساجد بين المادية والروحانية - دراسة تحليلية. JES. Journal of Engineering Sciences, 52(2), 191-206. doi: 10.21608/jesaun.2023.237985.1265
Omnia Zaki; Shaima Derbala; Mohanad Elagami. "Mosque Architecture Between Materialism and Spirituality - an Analytical Study عمارة المساجد بين المادية والروحانية - دراسة تحليلية". JES. Journal of Engineering Sciences, 52, 2, 2024, 191-206. doi: 10.21608/jesaun.2023.237985.1265
Zaki, O., Derbala, S., Elagami, M. (2024). 'Mosque Architecture Between Materialism and Spirituality - an Analytical Study عمارة المساجد بين المادية والروحانية - دراسة تحليلية', JES. Journal of Engineering Sciences, 52(2), pp. 191-206. doi: 10.21608/jesaun.2023.237985.1265
Zaki, O., Derbala, S., Elagami, M. Mosque Architecture Between Materialism and Spirituality - an Analytical Study عمارة المساجد بين المادية والروحانية - دراسة تحليلية. JES. Journal of Engineering Sciences, 2024; 52(2): 191-206. doi: 10.21608/jesaun.2023.237985.1265
Mosque Architecture Between Materialism and Spirituality - an Analytical Study عمارة المساجد بين المادية والروحانية - دراسة تحليلية
Architecture Department, Faculty of Engineering, Minia University, Minia, Egypt
Abstract
Abstract: Spirituality is a state of contemplation to understand the deep meanings of the universe, associated with feelings of peace and serenity. It has been defined as the transcendent feeling associated with sacred places, which results in an attachment to the place that facilitated that spiritual experience. What the research is addressing is the lack of spiritual experiences in many mosques as a result of being designed only as a functional space for prayer. Given the importance of creating a spiritual experience, the research studies the material components affecting spirituality, intending to restore the spiritual aspect of contemporary mosques, through an analytical study to link materialism and spirituality to mosque architecture, starting with the Prophet’s Mosque (peace be upon him), then (Sultan Hassan Mosque in the Mamluk era - Sulaymaniyah Mosque in the Ottoman era); the research concluded that spirituality is linked to the aesthetic perception of the sensory experience within the spaces, and it is not just a coincidence, but rather an intentional experience to move from physical to expressive beauty, the abundance of decorations, engravings and the crowding of lighting, or the architectural design is limited to the functional space for prayer only, but by creating a feeling of comfort, love of the place, and attachment to it among the visitors/worshippers.
الملخص: إن الروحانية (spiritualty) هي أساس إيمان البشر بالعالم غير المرئي، فهي حالة من التأمل لفهم المعاني العميقة للكون والطبيعة والمعتقدات، وترتبط بمشاعر السلام والطمأنينة. وتم تعريفها على إنها الشعور الفائق داخل المناطق المقدسة، وهو ما ينتج عنه التعلق بالأماكن التي هيأت المرور بالتجربة الروحية. وتكمن مشكلة البحث في افتقاد التجارب الروحية بالعديد من المساجد نتيجة تصميمها كفراغ وظيفي للصلاة فقط، ونظراً لأهمية خلق تجربة روحية للتعلق بفراغات العبادة. يستهدف البحث دراسة بعض المكونات المادية المؤثرة على الروحانية، بهدف استعادة الجانب الروحاني بالمساجد المعاصرة، وذلك من خلال المنهج الاستقرائي الوصفي لدراسة المكونات المادية ذات الدلالة الروحانية بالمساجد، والمنهج التحليلي المقارن للربط بين عمارة الماديات والروحانيات بعمارة المساجد بدءً برسائل الزهد بالمسجد النبوي الشريف بعصر الرسول (ﷺ)، مع تجارب اعتمدت على المكونات المادية لخلق تجربة روحية بفترات تاريخية مختلفة (مسجد السلطان حسن بعصر المماليك – مسجد السليمانية بالعصر العثماني)، وخلص البحث الى ارتباط الروحانية بالإدراك الجمالي للتجربة الحسية داخل الفراغات، وهي ليست مجرد صدفة ولكنها تجارب مقصودة للانتقال من الجمال المادي الى الجمال التعبيري، وليست العبرة بكثرة الزخارف والنقوش وتزاحم الإضاءات، أو انحصار التصميم المعماري على الفراغ الوظيفي الخاص بالصلاة فقط ، ولكن بخلق شعور الارتياح وحب المكان والتعلق به لدى المرتادين/المصلين.
J. MahdiNejad; H. Azemati and A. Habibabad, "Mental Health Arbitrage in the Body of Mosques Architecture", in Journal of Religion and Health, vol. 59 pp. 1635–1651, November 2019.
[2]
A. Yassin, "ARCHITECTURE IN THE ISLAMIC CIVILIZATION: MUSLIM BUILDING OR ISLAMIC ARCHITECTURE", in Journal of Islamic Architecture, vol. 2, pp. 52-60, December 2012.
[3]
D. Tantawy and N. Khamis "Spiritual values between theological symbolism and design globalization in the contemporary mosque architecture", in Journal of مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية, vol. 6, March 2021.
[4]
مها محمد صلاح الدين، "التصميم الداخلى للمسجد المصرى المعاصر"، في أطروحة (ماجستير) - جامعة حلوان. كلية الفنون التطبيقية. قسم التصميم الداخلي والأثاث، 1986.
[5]
S. Essawy, B. Kamel and M. Samir, "Sacred Buildings and Brain Performance: The Effect of Sultan Hasan Mosque on Brain Waves of its Users," ", in Journal of Creative S pace, vol. 1, pp. 125–143, 2014.
[6]
J. Bermudez, "Phenomenology of the Architectural Extraordinary" edt. . B. Thomas, J. Bermudez and P. Tabb ", in Journal of "Architecture, Culture, and Spirituality, Routledge, pp. 40-52, 2017.
[7]
W. LETHABY, ARCHITECTURE MYSTICISM, Global Grey, London, 1892.
[8]
B. Thomas, J. Bermudez and P. Tabb "Encountering Significance: in", in Journal of Architecture, Culture, and Spirituality", Routledge, pp. 27-38 , 2015.
[9]
M. Nejad, H. Azemati and A. S. Habibabad, "Strategic Explanation of the Components of Spirituality in Iranian Mosques Architecture" in Journal of National Studies Journal , pp. 77-94, june 2019.
[10]
M. Crosbie, "Encountering Significance". Edt. B. Thomas, J. Bermudez and P. Tabb in" Architecture, Culture, and Spirituality", Routledge, pp. 61-68, 2017.
[11]
E. Tylor, "Researches into the Early History of Mankind", Edward Burnett Tylor printer, London, 1865.
[12]
M. Müller, "The Sacred Books of the East: The Texts of Confucianism, ", in Journal of Oxford University Press, vol. 28, 1885.
[13]
H. Hashemnezhad, A. A. Heidari and P. M. Hoseini, "“Sense of Place” and “Place Attachment” in Journal of International Journal of Architecture and Urban Development, vol. 3, pp. 5-12, 2013.
[14]
E. Nursanty and F. D. Husni, "THE ARCHITECTURE IMMANENCY AND PLACE ATTACHMENT CASE: AGA KHAN AWARD FOR ARCHITECTURE LOCAL MOSQUES WINNING PROJECTS" in Journal of ISLAMIC ARCHITECTURE (JIA), vol. 6, pp. 103-111, 2020.
[15]
S. SHAMAI and Q. Israel, "Sense of Place: an Empirical Measurement" in Journal of Geofmm,, vol. 22, pp. 347-358, 1991.
[16]
أمال مصباحى و سوالي مختارية ، "جماليات عناصر العمارة الإسلامية في العمارة الحديثة"،قصر الثقافة بتلمسان نموذجا، 2019.
[17]
R. Taib and M. Rasdi, "Islamic Architecture Evolution: Perception and Behaviour," in 1st National Conference on Environment-Behaviour Studies, Faculty of Architecture, Planning & Surveying, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Selangor, Malaysia, 2012.
[18]
R. Holod and H-U. Khan, " Architecture and the Wall Facing Mecca", ", in Journal of The Mosque and the Modern World, Architects, Patrons and Designs, pp. 25-27, 1997.
[19]
بلاسم محمد جسام، تأويل الفراغ في الفنون الإسلامية، دار مجدولاي للنشر والتوزيع، 2008.
[20]
بشر فارس، سر الزخرفة الإسلامية، مؤسسة هندواي،2019.
[21]
R. Faghfoori, H. B. Ghehi and G. Soltani, "Theosophical Principles of Light and Colour in the Architecture and Decorations of Soltaniyeh Dome" in Journal of International Journal of Arts, p. International Journal of Arts, 2014.
[22]
J. MahdiNejad; H. Azemati and A. Habibabad and P.Matracchi, "Using Neurology Sciences to Investigate the Color Component and Its Effect on Promoting the Sense of Spirituality in the Interior Space of the Vakil Mosque of Shiraz (Using Quantitative Electroencephalography Wave Recording), ", in Journal of Religion and Health, vol. 61, pp. 2398–2415, 29 October 2019.
[23]
H.Salama, "Light as a central component in the aesthetics of Islamic architecture And its impact on the creation of contemporary design formulations" in Journal of International Design Journal, vol. 9, pp. 227-243, 2019.
[24]
İ. Fitoz and G. Berkin, "Space Light & Beliefs: The Use of Daylighting in Churches and Mosques" in Journal of Arkitekt,/04-05, pp. 12-24, August 2007.
[25]
M. Shahani, "Sheikh Lotfollah Mosque: A Story of Daylight in Sequential Spaces" in Journal of Space and Culture, vol. 24, pp. 19-36, 2021.
[26]
عدي علي الجبوري، "الضوء في العمارة الإسلامية : تكوينات الضوء الطبيعي في المساجد المعاصرة،" تأليف المؤتمر العلمي الدولي - الفن في الفكر الإسلامي - رؤية معرفية ومنهجية، عمان، 2012.
[27]
زكي محمد حسن، في الفنون الإسلامية، دار الآثار العربية، 1938.
[28]
L.Christopher, "Theology of a Mosque The Sacred Inspiring Form, Function and Design in Islamic Architecture" in Journal of LONAARD, vol. 2, March 2012.
[29]
E. Baer, Islamic Ornament, NYU Press, 1998.
[30]
M. Arkoun, "The Metamorphosis of the Sacred"in Conference in the Mosque: History," Architectural Development and Regional Diversity, London, 1994.
[31]
فرج محمد زكي عبدالنبى، "أثر متغيرات العصر على استدامة الفكر التصميمي لعمارة المساجد"، مجلة الهندسة والعلوم، المجلد 47، صفحات (922: 941)، نوفمبر 2019.
[32]
U. Alsac, Islamic Contribution to the World Architecture, Gazimagusa, 2004.
[33]
M. Hawas, "Mosque Architecture through Rumi" ", in Journal of ALEPPO: ARCHITECTURAL ARCHAEOLOGICAL STUDY, vol. 6, pp. 133-149, 2016.
[34]
A. Salimi; A. Salimi and N. Pilehvarian, "THE ROLE AND IMPACT OF RELIGION ON THE ARCHITECTURE OF MOSQUES AND CHURCHES" ", in Journal of The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Oxford University Press, April 2016.
[35]
J. ERZEN, "AESTHETICS AND AISTHESIS IN Ottoman Art and Architecture" in Journal of UUmic Studies, vol. 2, pp. 1-24, 1991.
[36]
A. Galal, "FUTURE MOSQUE: DESIGN FOR SPIRITUALITY AND REVERENCE BETWEEN AUTHENTICITY, IMAGENATION AND CREATIVITY" in المؤتمر العالمي الأول لعمارة المساجد, 2016.
[37]
Titus, Burckhardt, Islamic Art, Language and Meaning, Tehran: World of Islam Festival Publisher, America, 2009.
[36]
جمال الغيطاني، "ملامح القاهر في ألف سنة"، نهضة مصر، مصر، 1997.
[39]
أحمد عبد الرزاق، " العمارة الإسلامية في مصر منذ الفتح العربي حتي نهاية العصر المملوكي"، دار الفكر العربي، مصر، 2009.
[40]
o. Briggs, "What Colors Mean in Other Cultures," 12 Octobet 2016. http://www.huffingtonpost.com/smartertravel/what-colors-mean-in-other_b_9078674.html
[41]
Özgür, Ediz; Michael, J. Ostwald, "The Süleymaniye Mosque: a computational fractal analysis of visual complexity and layering in Sinan's masterwork" ", in Journal of Architectural Research Quarterly, vol. 16, pp. 171-182, 2012.
[42]
إبراهيم البيومي غانيم، "الفنون في ضوء مقاصد الشريعة الإسلامية"، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي، لندل 2017.
O. Spahic, "The Form and Function of the Prophet’s Mosque during the Time of the Prophet," 4 August 2020. https://muslimheritage.com/function-of-the-prophet-mosque/. Accessed 13 December 2021.
A. Elkhateeb, M. Attia, Y. Balila and A. Adas, "THE CLASSIFICATION OF PRAYER HALLS IN MODERN SAUDI MASJIDS: WITH SPECIAL REFERENCE TO THE CITY OF JEDDAH" in Journal of Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, vol. 12, pp. 246-262, July 2018.
[53]
"Museum with no fronties," 2023. https://islamicart.museumwnf.org/database_item.php?id=monument;ISL;tr;Mon01;25;ar.