Mohamed Ajlan, A., Saeed Hamid Al-Ghamdi, M. (2020). The Role of Field Training in Improving Professional Practice Among Students of the College of Architecture and Planning, King Saud University دور التدريب الميداني في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود. JES. Journal of Engineering Sciences, 48(No 6), 1427-1452. doi: 10.21608/jesaun.2020.338738
Ali Mohamed Ajlan; Mohammed Saeed Hamid Al-Ghamdi. "The Role of Field Training in Improving Professional Practice Among Students of the College of Architecture and Planning, King Saud University دور التدريب الميداني في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود". JES. Journal of Engineering Sciences, 48, No 6, 2020, 1427-1452. doi: 10.21608/jesaun.2020.338738
Mohamed Ajlan, A., Saeed Hamid Al-Ghamdi, M. (2020). 'The Role of Field Training in Improving Professional Practice Among Students of the College of Architecture and Planning, King Saud University دور التدريب الميداني في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود', JES. Journal of Engineering Sciences, 48(No 6), pp. 1427-1452. doi: 10.21608/jesaun.2020.338738
Mohamed Ajlan, A., Saeed Hamid Al-Ghamdi, M. The Role of Field Training in Improving Professional Practice Among Students of the College of Architecture and Planning, King Saud University دور التدريب الميداني في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود. JES. Journal of Engineering Sciences, 2020; 48(No 6): 1427-1452. doi: 10.21608/jesaun.2020.338738
The Role of Field Training in Improving Professional Practice Among Students of the College of Architecture and Planning, King Saud University دور التدريب الميداني في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود
1Researcher and Training Unit Head, College of Architecture and Planning, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.
2Professor, Architecture and Building Sciences Dept., College of Architecture and Planning, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.
Abstract
Field training is a link between architectural education and professional practice. Is it also true from the point of views of students of the Architecture and Planning Faculty at King Saud University in Riyadh? This is the main question that this study seeks to answer. King Saud University was chosen because of the history of the College of Architecture and Planning as the oldest school at GCC and Arabian Peninsula. The College is also keen to provide summer training programs for students in many government bodies, offices, and local and foreign companies. In order to achieve the objective of the study, a questionnaire was distributed to 85 students who were trained between 2015 and 2016. The first question was about students’ evaluation for the training supervisor and the second question related to students’ evaluation for the training institute and the third question related to students’ evaluation for the content of the training program. The questionnaire aimed to identify the most important problems facing field training and its role in improving the professional practice of the students at the College of Architecture and Planning at KSU. The questionnaire also aimed to investigate the students’ views about the field training program offered to them in terms of training content and Its compatibility with the theoretical study. The results of the questionnaire analysis showed students' overall satisfaction with the field training they received, which was generally intended to relate the practical part to theoretical. The research indicated that training may not achieve the desired goal due to some problems. One of the most important problems affecting the achievement of the objectives of the field training is the lack of a clear plan for training, or the existence of an organized plan but not being committed by the implementing agencies. Failure to adhere to the timetable for training is one of the major problems that hinder the achievement of the objectives of field training. The study recommended that students must complete the training period to achieve the benefit. It recommended that the supervisor of the training should follow up trainees in continuous method and with strong cooperation with the provider of the training. التدريب الميداني حلقة وصل بين التعليم المعماري والممارسة المهنية، إذ أنه يمثل الخبرة العملية الأولى لطالب العمارة في التعايش مع بيئة مهنية واقعية يتلمس من خلالها تطبيق علوم ومعارف تلقاها على مقاعد الدراسة. تهدف هذه الدراسة إلى استطلاع وجهة نظر طلبة كلية العمارة والتخطيط في جامعة الملك سعود بالرياض عن دور برنامج التدريب الميداني الذي تلقوه في تحسين الممارسة المهنية لديهم، وقد وقع الاختيار على جامعة الملك سعود بوصف كلية العمارة والتخطيط بها من أقدم كليات العمارة بمنطقة الخليج العربي وشبه الجزيرة وتوفر لطلابها مقاعد تدريبية في الكثير من الهيئات الحكومية والمكاتب والشركات المحلية والأجنبية. ومن أجل تحقيق هدف الدراسة، تم توزيع استبانة على جميع الطلاب الذين تلقوا تدريبهم ما بين عامي (2015 و2016) وتم استجابة(85) 85 طالبا يمثلون (42.5%) من مجتمع الدراسة وكانت الاستبانة موزعة على ثلاثة محاور؛ المحور الأول يستقصي وجهة نظر الطالب بمشرف التدريب من قبل الكلية والثاني يستقصي وجهة نظر الطالب بالجهة التي يتدرب بها والمحتوى التدريبي الذي تلقاه والثالث يتعلق بالدور الذي يقوم به الطالب لإنهاء متطلبات التدريب. تهدف الاستبانة إلى تحديد أهم المشكلات التي تواجه التدريب الميداني وتحديد دوره في تحسين الممارسة المهنية لدى طلاب كلية العمارة والتخطيط بجامعة الملك سعود، ومعرفة آرائهم حول برنامج التدريب الميداني المقدم لهم من حيث المحتوى التدريبي ومدى توافقه مع الدراسة النظرية. أظهرت نتائج تحليل الاستبانة رضا الطلاب بشكل عام عن التدريب الميداني الذي تلقوه، لكنها أظهرت وجود بعض المشاكل التي تؤثر على تحقيق أهداف التدريب الميداني ومنها عدم وجود خطة واضحة للتدريب، أو وجود خطة منظمة ولكن لا يتم الالتزام بها من قبل الجهات المنفذة. كما أن عدم الالتزام بالجدول الزمنى المخصص للتدريب يعد من المشاكل التي تعوق تحقيق الأهداف المرجوة من التدريب الميداني. أوصت الدراسة بالاهتمام بمرحلة ما قبل التدريب والمراجعة الدورية لمحتوى التدريب الميداني والتنسيق المستمر مع الجهة المدربة مع ربط التدريب بمتطلبات واستراتيجيات رؤية (2030) وضرورة تقديم شرح واضح للطلاب عن برنامج التدريب وماهيته ومساعدتهم على فهم محتوى البرنامج والمتوقع منهم من قبل الجهة المدربة. كما أوصت الدراسة بضرورة متابعة الطلبة المتدربين بصورة مكثفة أثناء فترة التدريب والوقوف على ما قد يعترضهم من اشكاليات ووضع الحلول لها أولا بأول. وأوصت الدراسة – أخيرا- بالاهتمام بمرحلة ما بعد التدريب وذلك بالتقويم المستمر لبرنامج التدريب وحصر الايجابيات وتلافي السلبيات.
هيكل، نمير اسماعيل، سبل تطوير برامج التعليم المعماري، قسم العمارة وعلوم البناء، كلية العمارة والتخطيط، جامعه الملك سعود، 2002.
بدوي، منال احمد یماني، علاقة التعليم المعماري الجامعي بممارسة المهنة المعمارية في مصر، رسالة ماجستير، كلیة الهندسة- قسم العمارة-جامعة عین شمس، مصر، 2009.
السلیمان، طارق محمد عقیل، مواصفات وكفاءة خریجي كلیات العمارة والتخطيط في المملكة العربية السعودية وعلاقة ذلك ببرامج تلك الكليات، مجلة جامعة الملك سعود، العمارة والتخطيط، المجلد الرابع، الریاض، 1992.
المعموري، حمزة، المهنة المعمارية بين الواقع الأكاديمي والتطبيق – دراسة تحليلية على ضوء الجامعات العراقية، وقائع المؤتمر العربي الخامس لجودة التعليم تونس، 2013.
عبد الجليل، سناء. "مشكلات التدريب الميداني لدى الطلاب- بحث ميداني". مجلة اتحاد الجامعات العربية. العدد 22، 2014. ص 349-384.
العبادي، حامد. مشكلات التربية العملية كما يراها الطلبة المعلمون في تخصص معلم الصف وعلاقتها باتجاهاتهم نحو مهنة التدريس، مجلة دراسات31 (2)، الجامعة الأردنية، 2004.
الهلالات، خليل. معوقات التدريب الميداني لدى طلبة العمل الاجتماعي في الجامعة الأردنية. رسالة ماجستير، الجامعة الأردنية، 2015.
حرب، سعيد. مشكلات التربية العملية لدى الطلبة المتدربين ورقة عمل، الجامعة الإسلامية 2009.
Yusof NM. Perceptions of engineering students on industrial training in Malaysia, Science Proceedings (World Congress on Engineering Education 2013).